Investeringserbjudande #1:

STORYSPOT

logo.png

Q&A MED LISA EVERTSSON NORREVIK, VD OCH GRUNDARE PÅ STORYSPOT

Vad gör Storyspot unika?

Berättande generellt finns överallt – i bildform också – men det saknas berättelser som skapar en relation till den specifika platsen.

 

Vilka är det som berättar?

Alla som vill! Men det finns utmaningar i att människor är ovana att höra sin egen röst och en osäkerhet kring hur man ska göra berättelsen bra. Storyspot har fångat upp att folk vill berätta och hjälper till med hur.

 

Vilka jobbar med Storyspot idag?

Jag, Lisa, är grundare och VD. Micke är arkitekten bakom tekniken och jobbar som CTO. Andreas och Tobbe jobbar med UX, design och processutveckling och så har vi Yvonne och Christer som sköter vår försäljning. Matilda har hand om marknadsföring/content och Isabella är projektledare.

 

Vilka är Storyspots kunder idag?

Vi jobbar med 70 av Sveriges 290 kommuner idag, främst är det kulturförvaltningar som är beställare. Vi jobbar även med Svenska Kyrkan. Vi har även en del mindre museer som kunder.

 

Hur stor är marknaden? Vilka marknader tror du mest på? 

Idag säljer Storyspot inom tre affärsområden endast i Sverige. Vi ser en stor potential att växa inom kommunerna, både vad gäller fler förvaltningar som fritidsförvaltningen, stadsbyggnadskontor, näringslivsenheter och turism men även i merförsäljning, trenden vi ser är att kunder återkommer och vill köpa mer.

 

Ytterligare affärsområden vi har identifierat är destinationsbolag, fastighetsbolag, hotell-och konferensnäringen, mäklare, företagarföreningar, sportsektorn samt mässor/event.

 

Dessutom finns stor potential globalt, där Stoyspot redan är lanserade i Finland genom kommungränsande samarbeten, och vi har även fått förfrågningar från både Litauen och Tyskland. Vi ser även USA som en naturlig marknad, då gillar de berättande.

 

Audiomarkanden växer, det finns ett fortsatt ökat intresse för värdeskapande content inom ljud.

 

Hur tjänar Storyspot pengar?

Kunderna köper paket om fem eller tio storyspots och de betalar även oss för produktion/innehåll. För användare är appen helt gratis och man kan själv spela in och publicera egna stories helt kostnadsfritt. Intäkterna och lönsamheten är inte beroende av hur många användare vi har utan vi tjänar pengar idag på våra kunder.

 

Under hösten kommer vi att lansera ett premiumabonnemang (B2B SaaS-lösning) för att kunderna ska få ut mer av tjänsten; de kan logga in i en back-end och se statistik mm.

Vad ska denna investering leda till?

  • Nå omsättningsmålet för 2023 på 12 mSEK

  • 100 000 nedladdningar genom förbättrad UX/användarupplevelse i appen samt ökad varumärkeskännedom

  • Betalande kunder på premieabonnemang, bredda kundgrupper samt ökad merförsäljning

  • Anställa personal, säkra upp teamet inom försäljning och teknik

 

Om tio år

Vart man än reser i världen kommer folk att tipsa varandra om att använda Storyspot för att lära känna området de befinner sig i.